Lapkritis ir gruodis Vilniaus r. Rukainių gimnazijoje buvo ypatingi. Lapkritį buvo paminėtas žymios mokslininkės Marijos Sklodovskos-Kiuri gimtadienis, todėl gimnazijoje vyko įspūdingas cheminis mokslinis renginys „Sėkmingos klaidos“, kurį vedė „Mėgintuvėlis Lt“ komanda. Renginio metu mokiniai galėjo paragauti paslaptingo spalvoto gėrimo, pačiupinėti sausą ledą (CO₂) ir pabūti sauso ledo debesėlyje, mėgavosi kukurūzų spragėsiais, laikomais skystame azote.
Taip pat lapkričio mėnesį IIG klasės mokiniai išvyko į STEAM edukacinį renginį „Kurie vaisiai rūgščiausi?“, kuris vyko Vilniaus kolegijos naujoje Agrotechnologijų fakulteto chemijos laboratorijoje. Lektorė Irena Čerčikienė supažindino mokinius su Agrotechnologijų fakultete vykdomomis studijų programomis, pristatė Taikomosios cheminės analizės studijuojamus dalykus ir papasakojo apie atliekamas praktikas bei karjeros galimybes. Gimnazistai išgirdo daug naudingos informacijos apie mokslus ir karjerą, susijusią su chemijos sritimi.
Praktikumo metu dėstytoja aptarė saugaus darbo chemijos laboratorijoje taisykles, o mokiniai gilinosi į vaisių sulčių sudėtį ir mokėsi nustatyti jų rūgštingumą titrimetrijos metodu. Jie turėjo galimybę susipažinti su praktikumo metu naudojamomis priemonėmis ir medžiagomis bei aptarti tyrimų eigą. Vadovaujant dėstytojai ir pirmojo kurso studentams, mokiniai atliko citrusinių vaisių sulčių rūgštingumo tyrimus alkalimetrijos metodu, aptarė gautus tyrimų rezultatus, išsamiai analizuodami teorinius ir praktinius aspektus.
Po įdomaus praktikumo mokiniai buvo pakviesti susipažinti su Studijų ir mokslo išteklių centro patraukliomis, patogiomis ir šiuolaikiškomis erdvėmis. Modernios patalpos sužavėjo mokinius ir padėjo jiems geriau suprasti akademinę aplinką bei jos teikiamas galimybes.
Gruodžio mėnesį 8a klasės mokiniai turėjo galimybę apsilankyti Vilniaus universiteto Chemijos ir geomokslų fakulteto laboratorijoje. Ši unikali iniciatyva kviečia 12-19 metų mokinius dalyvauti jaunųjų chemikų laboratorijos veikloje ir atlikti įvairius cheminius bandymus. Mūsų mokiniai dalyvavo STEAM edukaciniame renginyje „Auksinis lietutis“. Mokiniai, užsidėję apsauginius akinius, buvo supažindinti su saugaus darbo technika ir taisyklėmis. Pradėję savarankiškai daryti laboratorinį darbą „Auksinis lietutis“, jie turėjo galimybę naudotis pažangiomis STEAM priemonėmis.
Mokiniai svėrė reikiamas medžiagas, tirpino jas distiliuotame vandenyje, o gautus tirpalus sumaišė tarpusavyje, kol išgavo gražios geltonos spalvos tirpalus. Gautus tirpalus kaitino, kol tirpalas tapo skaidrus, o vėliau atšaldė naudodami ledo vonelę, kol susidarė ypatingai gražios, blizgios aukso spalvos nuosėdos. Susidariusias nuosėdas mokiniai nufiltravo ir pasvėrė gautą medžiagą. Dirbdami savarankiškai, mokiniai kėlė hipotezes, formulavo eksperimentų tikslus ir uždavinius, planavo eigą ir fiksavo rezultatus bei darė nuotraukas. Jie linksmai ir turiningai praleido laiką, praktikoje susipažindami su jau žinomomis cheminėmis medžiagomis, cheminiais indais ir prietaisais. Toks laboratorinis darbas, vykęs beveik kalėdiniu magišku laikotarpiu, buvo ypač aktualus ir įdomus.
Mokiniai, dalyvaudami STEAM edukacinėse veiklose, ne tik pagilina savo žinias, bet ir įgyja vertingos praktinės patirties, susipažįsta su šiuolaikiniais laboratoriniais prietaisais ir tiriamosios veiklos subtilybėmis. Tokie įspūdingi ir įtraukiantys renginiai suteikia mokiniams ne tik nepamirštamų įspūdžių, bet ir įkvepia mokinius tolesniems moksliniams ieškojimams.
Straipsnis ir nuotraukos: Vilniaus r. Rukainių gimnazija, chemijos mokytoja Ana Ivanova